Punca kenapa anak selalu demam

Perkara yang paling merisaukan mana-mana ibu bapa ialah kalau anak mereka demam kan?
Sama juga seperti anda.. sebagai ibu saya juga alami perasaan yang sama.. sangat-sangat risau kalau anak saya demam..

Semua kerja tak menjadi rasanya.. serba tak kena.. lagi pulak kalau anak demam tinggi sampai admit ke ward.. mana tidaknya tidur anak terganggu.. dengan mak-maknya sekali tak boleh tidur kalau anak dah demam kan?



So hari ini saya nak share sedikit punca kenapa anak kita kerap demam?


  • Persekitaran yang tidak bersih.
Persekitaran ini adalah tempat di mana anak kita selalu habiskan masanya. Boleh jadi di rumah sendiri, rumah pengasuh, taman asuhan, tadika, sekolah, taman permainan. Kebersihan bukan sahaja dari segi apa yang kita nampak dengan mata kasar. Kadang-kadang kita merasakan sesuatu tempat itu bersih hanya kerana kita nampak keadaannya yang kemas dan teratur, tetapi ada banyak kotoran yang mikro seperti habuk, debu, partikel-partikel kecil yang terperangkap pada permaidani, kipas, sofa, kusyen, langsir dan banyak lagi.



  • Pergaulan dengan kanak-kanak lain yang tidak sihat
Keadaan ini sering berlaku apabila anak-anak sudah mula bersekolah atau tinggal di pusat asuhan kanak-kanak. Percampuran dengan budak-budak lain yang sedang alami demam akan menyebabkan anak kita mudah berjangkit dari kawan-kawannya. 

  • Tahap sistem antibodi yang lemah
Setiap kanak-kanak mempunyai tahap antibodi yang berbeza-beza. Ada kanak-kanak yang kuat antibodinya dan ada yang lemah. Terdapat cara bagaimana untuk meningkatkan tahap antibodi kanak-kanak. 

  • Pemakanan yang tidak berkhasiat
Amalan pemakanan yang tidak seimbang dan kerap makan makanan yang tidak berkhasiat menyebabkan tahap kesihatan terganggu. Kanak-kanak yang cerewet makan atau 'picky eater' selalu alami masalah kekurangan nutrisi dan ini membawa kepada masalah kesihatan yang lain.



Cara atasi masalah kerap demam di kalangan kanak-kanak:

Sentiasa pastikan kebersihan persekitaran di mana anak-anak kita berada.
Berikan supplemen kesihatan untuk meningkatkan tahap ketahanan badan anak-anak
Galakkan anak-anak mengambil makanan berkhasiat untuk menjamin tahap kesihatan mereka.

Anda juga boleh berikhtiar dengan set kanak-kanak dari shaklee untuk memastikan anak-anak sentiasa sihat..

Set kanak-kanak shaklee

Mealshakes 


Chewable Vit C


Omega Guard

Hubungi saya untuk tempahan 
014-9677656
FB: Hafizah Ismail
Instagram: HafizahIsmail80

Keburukan makanan ringan terhadap kesihatan kanak-kanak

Makanan ringan atau lebih kita kenali sebagai 'junk food' adalah sangat-sangat bahaya untuk kesihatan anak-anak yang sedang membesar. 



Disini saya kongsikan kenapa memberi makanan ringan kepada anak-anak kita ibarat 'membunuh' mereka dengan perlahan-lahan..

Kesan BURUK makanan ringan adalah:

  • makanan yang tidak mempunyai khasiat, banyak mengandungi bahan pengawet, pewarna & perasa tiruan
  • tinggi kandungan gula; gula yang tinggi akan merosakkan tahap perkembangan otak kanak-kanak.. disamping boleh mengakibatkan penyakit-penyakit kronik seperti Diabetes, gula yang tinggi juga menyebabkan kanak-kanak hyperactive dan tidak boleh menumpukan perhatian di sekolah
  • tinggi garam yang boleh menyebabkan penyakit-penyakit kronik lain
  • tinggi lemak menyebabkan kanak-kanak menjadi obese
  • kanak-kanak yang kerap mengambil makanan ringan selalunya tidak akan makan makanan yang berkhasiat lain kerana mereka sudah pun kekenyangan apabila tiba waktu makan sebenar. Akibatnya mereka mengalami kekurangan nutrisi yang serius kerana diet yang diambil tidak seimbang.
  • Kanak-kanak yang obese selalunya tidak aktif dan mengakibatkan tahap keyakinan dirinya menurun. Ini akan mempengaruhi prestasinya di sekolah

Jika anda sayangkan anak-anak anda.. usaha lah sehabis baik untuk memastikan mereka tidak mengambil makanan ringan.. sentiasa beri awareness pada anak kenapa dia tidak boleh makan makanan ringan yang berbahaya ini..

Salam sayang;
Hafizah Ismail
014-9677656

Tempat makan best di Bangi Gateway

Saya pegi makan kat sini minggu lepas sebenarnya.. tapi baru nak share harini..
Menarik konsepnya.. ala2 kiosk express tapi makanannya makanan mexico.. kedainya comel jer terletak di laluan masuk ke pusat membeli belah Bangi Gateway di Bandar Baru Bangi

Jom saya belanja gambar.. boleh tahan sedap makanan dia.. saya rekomen anda try..




Selamat mencuba.. :)

Salam sayang

Hafizah Ismail
014-9677656
FB: Hafizah Ismail

Sehari di Maternity & Children Expo Mid Valley

Hari ini saya berpeluang ke expo maternity & children expo di Mid Valley..
Memang ramai yang hadir dan rata2 datang untuk memborong saat akhir sebelum barang-barang akan dikenakan cukai GST berkuatkuasa 1 April 2015 ini..


Ramai kan?

Bagi yang terlepas menghadiri expo kali ini boleh plan awal untuk hadir di shah alam.. 

Memang mudah bagi para pengunjung sebab semua barangan untuk ibu hamil dan bayi dikumpulkan di bawah satu bumbung..


Khasiat ESP Shaklee untuk ibu menyusu

ESP (Energizing Soy Protein) adalah merupakan supplemen berasaskan kacang soya yang tinggi dengan kandungan protein.
Satu hidangan shaklee bersamaan dengan:
2 × ganda daging 
4 × ganda telur
12 × ganda susu rendah lemak
Ianya tiada kolesterol, tiada uric acid & sangat mudah diserap oleh tubuh manusia
Protein adalah sangat penting untuk ibu menyusu kerana protein membantu penghasilan sel-sel baru yang menyumbang kepada penghasilan susu ibu. Ibu yg tidak mengambil protein yang cukup boleh mengakibatkan jumlah susu berkurangan.
Ibu yang mengamalkan esp shaklee akan memekatkan susu dan memastikan bayi yang disusukan cepat kenyang dan mendapat khasiat yang sepatutnya.

Antara khasiat lain yang bakal ibu-ibu perolehi apabila mengamalkan ESP Shaklee adalah
1.memberikan tenaga yang berpanjangan
2. membantu menurunkan berat badan
3.mengejapkan tubuh badan dengan meransang pembentukan otot
4.mencerahkan kulit dan menyerikan wajah
5.agen anti penuaan

Untuk menempah esp anda
Sila hubungi 014-9677656
FB: Hafizah Ismail


up